اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت هشتم


رويكرد:
 مشخص بودن سياست ها، خط مشی کلی و اهداف کمی و کيفی در زمينه ICT، تشکيل جلسات شورای راهبری ICT و وجود بايگانی صورتجلسات و نيز مشخص بودن خط مشی برنامه های بلند مدت فناوری شرکت در بخشهای فنی ( بهره برداری، طرح و توسعه و ... )، برنامه ريزی برای ارتقاء سخت افزارها و نرم افزار های مورد نياز متناسب با خط مشی و راهبرد. وجود برنامه جهت استفاده بهينه از ظرفيت فناوري هاي موجودو ارزيابي آنها درراستاي تعيين كارائي واثربخشي آن. وجود شناسنامه مدون، بانک اطلاعات بروز و نرم افزار تجهيزات رايانه ای در شرکت، کنترل ايمنی دستگاه های جانبی و وسايل ذخيره سازی اطلاعات، رعايت مسايل بهداشتی، ايمنی و زيست محيطی رايانه ها در شرکت. وجود سيستمهاي نرم افزاري داراي قابليت تبادل اطلاعات پارامتريك، انعطاف پذير و کاربرپسند، رعايت کيفيت نرم افزار(ماجولار بودن، قابليت جابجايی، قابليت نگهداری، وضعيت پشتيبان گيری)، وجود روشهای اجرايی برای استفاده از خدمات پيمانکاران و مشاوران و خريد بسته های نرم افزاری مانند: تهيه RFP، نحوه نظارت بر کار پيمانکار، معيارهای تشخيص کفايت نرم افزار و نحوه تحويل گيری بسته نرم افزاری. شناسايی فناوری هاي از رده خارج شده، تعريف معيارهاي ارزيابي فناوري هاي جديد مانند: راندمان، نياز مشتري، هزينه، قابليت اطمينان، مزيت رقابتي، عرضه بهتر و مطمئن و ...، مديريت انتقال فناوري شامل شيوه هاي جذب، طرح استقرار، آموزش بروزرساني و نگهداري سوابق و مستندات، بهبود فناوري به منظور کاهش تاثير بر محيط زيست. ارتباط با شبکه جهاني اينترنت و پوشش موثر و مناسب آن در سطح شرکت، وجود شبکه رايانه اي در شرکت و ايجاد ارتباط Online بين ستاد و واحدها نظير اينترانت، داشتن مکانيزمهاي امنيت شبکه و ثبت اتفاقات آن، وجودDisaster Recovery  وBusiness Continuity Planning ، مديريت شبکه هاي رايانه اي شامل : تنظيمات سرور، تعيين Client و ايمني و حفاظت از Data، اطلاع رساني و ارائه خدمات به مشتريان از طريق شبکه هاي ارتباطي رايانه اي .
زمينه هاي بهبود سال گذشته : با جمع آوري اطلاعات مربوط به نوع استفاده کاربران از سخت افزارهاي موجود سعي گرديده تا حد امکان نيازهاي جديد آنها توسط همان سخت افزارها پوشش داده شود. در حال حاضر با توجه به ميزان قابليت رايانه هاي مورد استفاده نوع سيستم عامل نصب شده بر روي بيشتر سيستمهاي موجود Win XP بوده و از نرم افزار Office2003 نيز جهت رفع نيازهاي مربوطه استفاده مي شود که اين مساله بتدريج بصورت يک استاندارد در سطح شرکت درآمده و در اکثر موارد موجود نيز به همين شکل توسط پيمانکار انجام مي شود. بانک اطلاعاتي حاوي اطلاعات مربوط به ارائه دهندگان مشاوره و ديگر خدمات در زمينه سخت افزار، نرم افزار و شبکه در سطح کشور که داراي امتياز شوراي عالي انفورماتيک نيز مي باشند تهيه گرديده و در موارد نياز مورد استفاده قرار مي گيرد. موارد مربوط به سيستم مديريت تجهيزات رايانه اي، تهيه استانداردهاي بازديد، سرويس و نگهداري تجهيزات رايانه اي در قرارداد تعميرات و پشتيباني سخت افزار منظور شده است. در زمينه تهيه و اجراي طرح ايمن و بهداشت سايت کامپيوتري و آموزش افراد در جهت تميز کردن تجهيزات رايانه اي نيز اقداماتي صورت گرفته است. بر اساس ابلاغيه هاي سازمان مديريت برنامه ريزي کشور در خصوص روش تهيه RFP، ارزيابي پيمانکاران، نظام تضمين کيفيت نرم افزار(نماتن) و همچنين قراردادهاي تيپ که از سوي توانير به اين شرکت و شرکتهاي وابسته آن اعلام گرديده، عمل شده است. مطالعات لازم جهت افزايش امکانات حفاظتي شبکه صورت گرفته است. از طريق سايت ايتنرنت شرکت امکان صندوق الکترونيکي(E-Mail) جهت پرسنل ايجاد شده است همچنين اطلاعات لازم جهت استفاده مشترکين در پايگاه مذکور استقرار داده شده است . مشروح موارد مذکور ذيلا به تفصيل آمده است .
شركت سهامي برق منطقه اي خوزستان در راستاي برنامه هاي استراتژيك و ميان مدت خود كه همانا ايجاد امكان استفاده از انرژي برق براي كليه مشتريان در منطقه تحت پوشش و دارا بودن ويژگي هاي كيفي انرژي تحويلي است ، گامهاي بلندي بر داشته است در اين راستا نيز دفتر تحقيقات و استاندارد پس از تشكيل شوراي تحقيقات برق وزارت نيرو فعاليت هاي تحقيقاتي خود را با انجام پروژه هاي تحقيقاتي جهت نهادينه كردن امر تحقيقات ، استاندارد و كنترل كيفي و ساخت داخل از اواخر سال 75 آغاز نمود . مسئوليت اين دفتر اشاعه فرهنگ تحقيقات ، تشكيل ، راه اندازي و ارزيابي كميته هاي تحقيقات شركت هاي وابسته ، تعريف پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه موضوعات كاربردي (شامل بهينه سازي و اصلاح مكانيزم سيستم هاي موجود ، تقويت فرهنگ نگهداري و كاهش تعميرات و اهتمام در تغيير بجاي تعويض با رعايت صرفه جويي اقتصادي و توجيهات فني لازم ، تامين فن آوريهاي مورد نياز ، بهبود كيفيت تجهيزات ساخت داخل ) در قالب اولويت هاي تحقيقاتي ، نظارت بر اجراي دستور العمل ها و روش هاي اجرايي شوراي تحقيقات برق ، بررسي گزارشات پروژه ها ، تشكيل هيئت علمي داوران و برقراري رابطه تحقيقاتي با دانشگاهي كشور مي باشد .
بدين منظور اقدام به تدوين برنامه ميان مدت پنج ساله و همچنين برنامه تحقيقاتي ساليانه گرديد و جهت برنامه آتي تحقيقات نيز سازمان توانير در نظر دارد برنامه پنج ساله بعدي را با كمك پژوهشگاه نيرو تهيه و به تمامي شركت هاي برق منطقه اي ابلاغ نمايد .
استقرار:
نياز سنجي از واحد هاي شرکت و ارزيابي و دسته بندي نتايج حاصله در جهت برنامه ريزي هاي آتي، در کليه، تنظيم و اجراء گرديد که از جمله موارد اين قرارداد مي توان به ارائه برنامه زمانبندي جهت سرويس عمومي تجهيزات رايانه اي بصورت دوره چهار ماهه اشاره نمود. طرح آمارگيري از وضعيت موجود تجهيزات رايانه اي و جمع آوري اطلاعات بصورت دوره اي شامل دستگاه هاي معيوب و دستگاه هايي که نياز به ارتقاء دارند بصورت دقيق و مدون در فرمهاي طراحي شده توسط پيمانکار خدمات و پشتيباني، ايجاد بانک اطلاعاتي شناسنامه هاي کامپيوتري با کد مخصوص عملياتي در سيستم جامع نرم افزاري پشتيباني به منظور دسترسي آسانتر به منابع و سوابق در ارائه خدمات رايانه اي، در راستاي خط مشي تعيين شده شرکت، روند اجرايي طرح IT در برنامه بلند مدت شرکت شامل کليه پروژه ها و اهداف فناوري اطلاعات تعيين، برنامه زمانبندي پروژه هايي که بايد در جهت پيشرفت شرکت در بخش فناوري اطلاعات انجام پذيرد تهيه گرديده که انجام اين پروژه ها به ترتيب اولويت و بر اساس بودجه تخصيص داده شده مي باشد. در زمينه مديريت نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري، به منظور برطرف نمودن برخي مشکلات موجود و ارائه سرويس و خدمات هرچه بهتر و سريعتر به استفاده کنندگان، قرارداد تعميرات و پشتيباني تجهيزات رايانه اي تهيه واحدهاي شرکت به اجرا درآمده، تجهيزات رايانه اي جديد بر اساس استاندارد هاي روز مطابق با نياز واحد هاي متقاضي و بر اساس تجربه کاري و سابقه قبلي موجود ازآنها در شرکت و نيزبا استفاده از فناوري ها و دستاوردهاي جديد در اين زمينه خريداری گرديده است. تهيه تجهيزات محافظ و همچنين سرويس دوره اي تجهيزات و با توجه به حساسيت اطلاعات گرفتن Backup از بانک اطلاعاتي سيستم هاي جامع نرم افزاري نصب شده در سطح شرکت به
صورت منظم، قراردادن Backup اطلاعات در محل امن با خريد يک دستگاه Data Storage Device جهت نگهداري اطلاعات پايه اي و مهم از جمله اقدامات انجام شده در زمينه کنترل ايمني دستگاه هاي جانبي در شرکت مي باشد. با ايجاد بستر آموزشي مناسب و اصولي براي پرسنل و تهيه اطلاعيه هاي هفتگي در مورد استفاده بهينه از رايانه و نحوه تميز کردن تجهيزات رايانه اي، استفاده از تجهيزات داراي استانداردهاي بين المللي روز دنيا در جهت کاهش آلودگي هاي زيست محيطي و درصد خسارات وارده به محيط کاري و پرسنل، استفاده از سوئيچ هايRack Mount ، سيستم KVM Switch  و سيستم مانيتورينگ در طرح جديد پياده سازي ISP در شرکت جهت بهينه نمودن شکل ظاهري سايت و نيز بکارگيري سيستمهاي مکانيزه اتوماسيون اداري (Paperless) به منظور جلوگيري از انبار شدن اطلاعات کاغذي و زباله هاي حاصله، ايمني زيست محيطي رايانه ها تا حداکثر امکان تأمين گرديده است. در بخش نرم افزار پس از شناسايي نرم افزارهاي موجود در سازمان آب و برق بخشي از آنها كه مورد نياز شركت برق منطقه اي بود، نصب و راه اندازی گرديد و بخش ديگر نيازهاي جديد نرم افزاري، با سيستم هاي جديد و بر اساس ظرفيت امكانات موجود جايگزين گرديد. از ابتداي تشکيل شرکت برق منطقه اي در سال 82 در خريداري نرم افزارهاي مورد نياز موارد قابليت تبادل اطلاعات پارامتريك، انعطاف پذيري، کاربرپسند بودن و کيفيت نرم افزار(ماجولار بودن، قابليت جابجايي، قابليت نگهداري، وضعيت پشتيبان گيري) جهت تسهيل و تسريع در ارتقاء نرم افزارها، پوشش دهي نيازهاي جديد کاربران، ايجاد امکان استفاده عموم کاربران درPlatformهای مختلف، ايجاد امکان تهيه انواع مختلف اطلاعات از داده ها و دستيابي به حداکثر اطلاعات با حداقل ورود اطلاعات بسته به گستردگی و نوع کاربرد نرم افزار لحاظ گرديده است. در قراردادهاي منعقد شده نيز روشهاي اجرايي تعيين شده براي استفاده از خدمات پيمانکاران و مشاوران و خريد بسته هاي نرم افزاري بر اساس ابلاغيه ها و تيپ قرارداهاي ابلاغ شده از سوي توانير منظور شده است که بر طبق آن پيمانکاران موظف به دارا بودن گواهينامه هاي معتبر در زمينه کيفيت نرم افزار مي باشند. در راستاي تضمين صحت عملكرد اين نرم افزارها، با توجه به اينکه مديريت و کنترل عمليات نصب و راه اندازي، تهيه پشتيبان و حفاظت از ايمني داده ها، برطرف نمودن مشکلات موردي(در صورت نياز تماس با پيمانکار) به عهده طرح IT می باشد به منظور پشتيباني اطلاعات آنها بطور روتين هر دو هفته يکبار و در مواقع لزوم بر اساس گزارشهاي موردي توسط واحد طرح IT بازديدهايي به عمل مي آيد همچنين با توجه به حساسيت اطلاعات Backup گيري بصورت روزانه توسط خود سيستمهاي مکانيزه يا نمايندگان واحد مربوطه(محل استفاده نرم افزار) پس از آموزشهاي لازم، انجام شده و طرح IT نيز به عنوان ناظرعمليات مربوطه عمل می کند. در جهت شناسايي فن آوري هاي قديمي اعم از سخت افزار و نرم افزار که در سطح شرکت استفاده مي شود به منظور جايگزيني با فناوري هاي جديد با کيفيت، سرعت و دقت بالا  فرم هاي آمارگيري از وضعيت سيستم هاي سخت افزاري موجود در سال 1383 ايجاد گرديد که پس از جمع آوري اطلاعات و جمع بندي نتايج حاصل از آنها يک سري معيارها بر اساس فناوري هاي جديد تعيين گرديد. معيارهاي ارزيابي فناوريها در شرکت شامل
ميزان بازدهي سيستمها، نيازهاي جديد کاربران و قابليت سيستمهاي مورد استفاده بوده که جهت سنجش و اندازه گيري ميزان تاثير و اثربخشي فناوريهاي جديد نسبت به فناوريهاي فعلي بکار رفته و نتايج آنها براساس اطلاعات مندرج در فرمهاي مخصوص عيب يابي سخت افزاري سيستمها و جلسات برگزار شده در اين زمينه مشخص گرديده است. به منظورکاهش درصد خطا در سرويس دهي هاي رايانه اي و بهبود وضعيت خدمات، ترجيحا منطبق با تکنولوژي هاي در دسترس استفاده از مشاورين و متخصصان خارج از شرکت به صورت پيمانکاري در زمينه شبکه، سخت افزار و نرم افزار مد نظر بوده است که در حال حاضر در برخي از موارد نرم افزاري و به صورت کامل در امور شبکه و سخت افزار از پيمانکاران واجد شرايط استفاده مي گردد.، در برخي از قسمتها مانند شبکه هاي Online و ISP نيز در حال ابلاغ و واگذاري کار به پيمانکار واجد شرايط مي باشيم. به منظور مديريت هرچه بهتر و جامعتر فناوريهاي جديد و تکنولوژيهاي بروز مورد استفاده در سيستمها و تجهيزات سخت افزاري و شبکه اي موجود بررسي مشکلات بوجود آمده د33ر سيستمهاي مختلف رايانه اي و نقصهاي اعلام شده از طرف پرسنل و کاربران سيستمها در شرکت در نتيجه آن مطالعه و بررسي در سايتها و منابع مختلف علمي داخلي و خارجي در راستاي مرتفع نمودن مشکلات بوجود آمده که اين مساله نيز خود به چند مسير منتهي خواهد شد: ارتقا و بهبود وضعيت سيستمهاي سخت افزاري و شبکه اي منطبق بر درخواستهاي معقول کاربران، خريد تجهيزات جديد و توسعه مکانيزمي سيستمهاي قب9لي که تمام اين فعاليتها بسته به حوزه استراتژيک آنها از کوچک به بزرگ يا از طريق کارشناسان داخلي انجام شده و يا از طريق اداره قراردادها و شناسايي مشاورين و پيمانکاران متخصص و واجد شرايط انجام خواهد پذيرفت که توضيح انجام اين روال خود به عنوان معيارهايي در قسمتهاي قبلي ارزيابي شده است، صورت گرفته است. در زمينه ارتباط با شبکه جهاني اينترنت در حال حاضر از خط Leased Line مخابرات جهت برقراري استفاده مي شود که جهت ارتقاي آن در حال پياده سازي يک ISP جديد براي شرکت برق منطقه اي ميباشيم. بعلاوه کليه ساختمان هاي شرکت برق منطقه اي داراي شبکه محلي بوده و شبکه ساختمان ستادي طبق آخرين استانداردهاي شبکه و استفاده از کابل کشي Cat6 و سوئيچ هاي لايه 2,3 پياده سازي شده است. بقيه واحدها از طريق Wireless به ساختمان ستادي متصل شده اند همچنين از تجهيزات و سيستمهاي جديد سخت افزاري و نرم افزاري جهت برقراري امنيت در شبکه و ايجاد امکان گزارش گيري از اتفاقات استفاده مي گردد و در قرارداد پياده سازي سايتISP   نيز موارد IDS، IDP و DMZ جهت تضمين ايمني شبکه در نظر گرفته شده است. در جهت اجراي DR,BCP سعي گشته با راه اندازي سيستم بصورت Single و يا در يک شبکه محلي کوچک بصورت موقتي از توقف فعاليتهاي جاري جلوگيري به عمل آيد(مانند راه اندازي سيستم دبيرخانه در هنگام مواجهه با حوادث در دبيرخانه مرکزي). در جهت مديريت شبکه هاي رايانه اي و سيستمهاي خريداري شده(مانند اتوماسيون اداري، سيستم منابع انساني و سيستم جامع مالي) Setting سرورها و Clientهاي مربوطه انجام و نحوه تنظيم آنها به منظور استفاده هاي بعدي ثبت گرديده است. در زمينه اطلاع رساني نيزبدليل فراگيربودن سرويس اصلي اين شرکت از استقرار اطلاعات مورد نياز مشتريان وسرويسهاي گوناگون بر روي شبکه جهاني اينترنت با آدرس www.kzrec.co.ir بدين شرح بهره برده ايم: اطلاعات کلي در مورد شرکت، اهداف، خدمات و ...، فرمهاي تعامل با مشتريان و ذينفعان شرکت جهت دريافت نظرات و پيشنهادات، راهنماي مشترکين برق و تعرفه هاي برق، نحوه محاسبه برق بها و امکان محاسبه آن، اخبار مربوط به شرکت، نشريه هاي مرتبط با صنعت برق، اطلاعات مربوط به مزايده ها و مناقصه هاي شرکت، امکان ثبت نام فروشندگان کالاهاي مورد نياز شرکت، پست الکترونيکي جهت پرسنل، امکان دسترسي به اطلاعات کتابخانه شرکت، امکان دريافت و انتقا3ل فايل (FTP)، امکان بحث و تبادل نظر به صورت Online و ...
دفتر تحقيقات و استاندارد در سال 83 ، طبق آيين نامه شوراي تحقيقات برق مبادرت به بازسازي و تشكيل مجدد كميته مركزي تحقيقات ، كميته تحقيقات شركت برق منطقه اي و كميته هاي شركت هاي وابسته ، متشكل از كارشناسان خبره در صنعت برق و اعضاي هيئت علمي دانشگاهها نموده است . كه بر اساس نياز سنجي هاي بعمل آمده و مصوبات كميته هاي فوق ، برنامه تحقيقاتي سال 83تدوين گرديد . با مشخص شدن اولويت ها و عناوين پروژه هاي تحقيقاتي 20 فقره قرارداد پژوهشي منعقد گرديده است .
كليه پروژه هاي تحقيقاتي بر اساس مجموعه آيين نامه ها و دستور العمل هاي دبيرخانه تحقيقات برق و رعايت ضوابط مربوطه تعريف و بر اساس بودجه تخصيصي در موافقتنامه ، پس از تصويب شروع ، ادامه و خاتمه مي يابند.
در خصوص انجام و پياده سازي پروژه هاي كاربردي كه مبني بر تغيير در طراحي سيستم باشد نياز است چنين پروژه هايي در دو فاز تعريف و تصويب گردد ، ابتدا فاز اول كه همانا امكان سنجي ، تجزيه و تحليل نتايج حاصل از بررسي و برآورد اقتصادي است و در نهايت با داشتن توجيه اقتصادي و تاييد دبيرخانه تحقيقات برق اقدام به اجراي فاز دوم يعني پياده سازي مي گردد . در برنامه تحقيقاتي 83 ، 3 پروژه امكان سنجي و 2 پروژه پياده سازي بوده است .
با استفاده از برنامه زمان بندي و گردش كار (بر اساس آيين نامه دبيرخانه تحقيقات برق ) سعي بر تصويب پروژه ها در كمتر از سه ماه بوده است بطوريكه در سال 83 با انجام بيش از 3 داوري به جاي 3 داوري ، از اتلاف وقت جهت دريافت داوري ها جلوگيري نموده و تاكنون نيز زمان تصويب پروژه ارتباطي به مبلغ پروژه نداشته است .پس از تصويب پروژه هم بر اساس برنامه زمانبندي اجراي پروژه ، با دريافت به موقع و منظم گزارشات (ماهيانه ، مرحله اي و نهايي ) از مجري پروژه و ارسال آن براي ناظر جهت تعيين فيزيكي و مشخص نمودن موارد انحراف از شرح خدمات و يا نقايص آن ، اجراي به موقع پروژه هاي تحقيقاتي كنترل مي گردند . از ديگر فعاليت هاي اين دفتر اطلاع رساني و اشاعه فرهنگ تحقيقات در سال 83 مي باشد كه همچون سالهاي گذشته شركت در نمايشگاه هفته پژوهش (محل دائمي نمايشگاه تهران ) برگزاري 4 سمينار در خصوص گزارش از پروژه هاي خاتمه يافته در نيروگاه رامين و 3 سمينار پروژه هاي خاتمه يافته در شركت توزيع استان كهگيلويه و بوير احمد ، برگزاري سمينار تدوين استانداردهاي ابزار دقيق نيروگاهي در نيروگاه رامين ، تهيه ، نصب و راه اندازي نرم افزار استانداردهاي بين المللي 2003 در شبكه داخلي شركت، اقداماتي جهت طراحي جديد سايت دفتر تحقيقات ارسال 11 فقره كتابچه گزارش نهايي پروژه ها به همراه چكيده مقالات آنان به دبيرخانه تحقيقات برق و مركز اطلاع رساني و كتابخانه شركت و كميته هاي تحقيقات مربوطه جهت استفاده و اجرا بوده است ضمنا مي توان انتشار يك كتاب و 7 فقره كتابچه هاي ترجمه شده و تدوين شده متون فني را نيز ذكر نمود .
در خصوص دستيابي سريع به اطلاعاتي پيرامون محققين ، ناظران ،داوران و آخرين وضعيت پروژه ها (درصد پيشرفت فيزيكي ، ميزان جذب بودجه ، ليست پروژه هاي در دست انجام و خاتمه يافته . . . ) مي توان گفت اقدامات انجام شده در سالهاي قبل تعميم داده و مورد استفاده قرار گرفته است . ضمنا در پايان هر سال گزارش مبسوطي توسط دبيرخانه تحقيقات تهيه و به شركت هاي برق منطقه اي ابلاغ مي گردد .
به منظور بررسي و انجام پروژه هاي تحقيقاتي بر اساس تكنولوژي روز ، از اعضاء هيئت علمي دانشگاه هاي كشور (بعنوان مشاور ، مجري طرح ، ناظر طرح ، داور و ويراستار فني ) و همچنين جهت تست دستاوردهاي پژوهشي از امكانات آزمايشگاهي دانشگاه و مراكز علمي استفاده مي شود .
ضمنا بعنوان نتايج مثبت حاصل از همكاري با دانشگاه مي توان گفت در سال گذشته (82) 20% از قراردادهاي پژوهشي با دانشگاه و 80% با ديگر مراكز تحقيقاتي بوده است.از ميزان جذب89%ازاعتبار سال 83(500،2ميليون ريال)سهم دانشگاه وساير مراكز علمي وتحقيقاتي 70% ميباشد.

ارزيابي و بازنگري:
 از آنجايی که تشکيل شوراي رهبريICT  در شرکت نقش بسيار مهمي در تصميم گيري ها و ارائه خط مشي هاي بلند مدت در زمينه فناوري اطلاعات و نيز برنامه ريزي جهت مقابله با حوادث و جلوگيري از توقف فعاليت هاي شرکت(DR و BCR)دارد لذا بر اساس سياست هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات سال 1384 که از سوي توانير ابلاغ گرديده جهت تشکيل اين شورا اقدام لازم به عمل خواهد آمد. به علت کمبود بودجه تخصيص يافته کليه نياز هاي سخت افزاری واحد ها مرتفع نگرديده و نياز به خريد مجدد مي باشد. در جهت ارتقاء سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري شرکت از معيارها و استانداردهاي بدست آمده استفاده گرديده که اين روند نيز طي سالهاي آينده جهت مشخص نمودن فناوري هاي از رده خارج شده ادامه خواهد داشت. شناسايي فن آوريهاي جديد نيز در زمينه توليد سخت افزارهاي رايانه اي و تست توانايي ها و قابليت هاي آنها و مطابقت با نيازهاي شرکت جهت تهيه درخواستهاي خريد تجهيزات در بالا بردن کيفيت سخت افزارهاي مورد استفاده شرکت و رفع نيازهاي موجود مفيد خواهد بود همچنين بکار گيري تمهيدات فوق موجب پايين آمدن آمار خرابي در تجهيزات رايانه اي، افزايش ضريب اطمينان سيستم ها، کاهش آلودگيهاي زيست محيطي و نيز نظارت آسان بر روند عملکرد شبکه و نيز سهولت و سرعت بيشتر در عيب يابي مشکلات شبکه و مرتفع نمودن آنها خواهد گرديد. بررسي لينک هاي موجود از نظر بار ترافيکي و پايداري در شرايط مختلف و در صورت نياز بهينه سازي آنها در راستاي ارتقاي سطح کارايي شبکه محلي مي تواند مفيد باشد. پيشرفت فناوري و ورود تکنولوژيهاي جديد، تعريف معيارهاي ارزيابي مربوطه جهت بهينه سازي سرويس دهي و اطمينان از کارايي سيستمهاي مورد استفاده کاربران را بدنبال خواهد داشت.


در زمينه برنامه هاي آينده و در جهت تهيه نرم افزارهاي با کيفيت مناسبتر از بخشنامه ابلاغ شده نماتن و استانداردهاي ISO/IEC 9126 در زمينه تهيه بسته هاي نرم افزاري و استاندارد ISO/IEC 12207 در زمينه طراحي و پياده سازي نرم افزار استفاده خواهد گرديد. همچنين از پيمانکارانی استفاده خواهد شد که دارای گواهينامه های Tick it و ISO9001 بوده و بر اساس ابلاغيه سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور نيز بالاترين امتياز شوراي عالي انفورماتيک را دارا باشند. در زمينه خريداري و تهيه نرم افزارها و سيستمهاي مکانيزه شرکت با قابليتهاي ذکر شده از روش Benchmarking استفاده خواهد گرديد. تعيين افراد مشخص جهت رسيدگي و کنترل صحت کارکرد نرم افزارها و عمليات پشتيبان گيري نيز از اقدامات آتي طرح IT جهت پوشش دهي مفيد به اين امر خواهد بود. ايجاد تغييرات اساسي در فرآيندهاي موجود و يا در کل فرآيندي جديد که تا کنون تعريف نشده با استفاده از دانش و تجربيات متخصصين مختلف در واحدهاي مربوط به خود و مقايسه پيشامدهاي جديد با فرآيندها و معيارهاي گذشته که طي سالهاي متمادي و به صورت تکراري استفاده گرديده اند مي تواند در بهبود فرآيندهاي اصلي شرکت موثر باشد. جهت جلوگيري از توقف فعاليتهاي شرکت، تشکيل تيم مقابله با حوادث، ايجاد دستورالعملها و برنامه هاي مستند در ارتباط با راه اندازي هر يک از سيستمها، راه اندازی سيستم به صورتSingle يا در يک شبکه محلی کوچک، استفاده ازServer هايBackup، همچنين تخصيـص بودجـه مکفي در اين زميـنه باعث کارايـي و بهبود و جزء برنامـه هاي آتي شرکت خواهـد بود. ارتقاء و بروز نمودن مستنـدات در مقابله با تغييرات احتمالي سيستم ها و حفاظت از آنها ابزاري قوي در زمينه مديريت شبکه هاي رايانه اي بوده و در برنامه کاري شرکت قرار دارد. از آنجايي که بکارگيري فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي بمنظور پشتيباني از ارتباطات سازماني بصورت موثر در بهبود ساختار عملياتي شرکت نقش بسيار ويژه اي را بعهده خواهد داشت با بروزنمايي اطلاعات استقرار يافته و بهينه سازي سرويسهاي ارائه شده، سطح خدمات رساني را ميتوان به نحو مطلوبي بالا برد . طي بازنگري سالانه بر روي مجموعه آيين نامه و دستور العمل هاي دبيرخانه تحقيقات مي توان به موارد اصلاحي در آيين نامه تصويب (نامه شماره 27500/375/11 مورخ 16/2/83) اشاره نمود ، همچنين آيين نامه حق الزحمه شركت در جلسات براي سال 83بازنگري شده و طي نامه شماره 310/3/125 مورخ 14/2/83 به كميته هاي تحقيقات شركت هاي وابسته ارسال گرديده است .
از سال قبل (82)لزوم وجود يك بانك اطلاعاتي جهت گردش كار پروژه از مرحله پيشنهاد تا تصويب احساس گرديد كه جهت نيل به اين هدف بانك اطلاعاتي موجود تعميم داده شد (فرم تصويب پروژه )
طي بررسي هاي بعمل آمده (از سيستم كنترل پروژه ) مهمترين عامل تاخير در شروع پروژه پس از تصويب آن ،‌طولاني بودن زمان تنظيم ابلاغيه قرارداد و گردش كار پرداخت مالي بوده است كه با تشكيل جلساتي با دفتر قراردادها و امور مالي توانستيم اين مدت را كاهش دهيم ،  در اين راستا اقداماتي نيز جهت تنظيم موافقتنامه جامع پژوهشي در حال انجام است .
جهت اطلاع رساني و اشاعه فرهنگ تحقيقات بخشي تحت عنوان خبرنامه در home page  دفتر تحقيقات (سايت تحقيقات )  شكل گرفته است ،‌همچنين تابلو اعلانات دفتر تحقيقات درون شركت كمك شاياني در امر اطلاع رساني مي تواند باشد .
با توجه به تنوع در گزارشات درخواستي مقامات عاليرتبه توانير و اين شركت در خصوص اطلاعات پروژه ها ، محققين و … تغييراتي در بانك اطلاعاتي داده شده است .
در نظر است در خصوص ارائه مقالات مشترك با دانشگاه جلساتي با اعضا هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار و همچنين پيرامون حق الزحمه تاليف مقالات آئين نامه اي با استناد به آئين نامه هاي دانشگاه تنظيم گردد . ضمنا در نظر است جهت چاپ مقالات و نتايج پروژه هاي تحقيقاتي ليست نشريات علمي معتبر داخلي و خارجي با همكاري دانشگاه تهيه گردد . (ر.ك.م 9212و9213)
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا